مدل ۷P

اولین بار جروم مک کارتی (Jerome McCarthy) در سال ۱۹۶۰، آمیخته بازاریابی شامل ۴ بخش اصلی محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place)، و ترویج (Promotion) را برای شکل گیری و پیاده سازی راهبردهای بازاریابی ارائه نمود. بعد از محبوبیت یافتن مدل او برای راهبردنویسی در حوزه بازاریابی، افراد مختلفی سعی در توسعه آن نمودند. امروزه سه متغیر دیگر شامل افراد (People)، فرایند (Process)، شواهد فیزیکی (Physical evidence) برای تکمیل مدل مذکور به آن اضافه شدند که در مجموع ۷P را تشکیل داده اند.

جدول زیر، مهم ترین عناصر مربوط به هفت آمیخته بازاریابی را در دنیای دیجیتال نشان می دهد:

محصول قیمت مکان ترویج افراد فرایند شواهد فیزیکی
  • کیفیت
  • تصویر
  • برندینگ
  • خصوصیات
  • انواع
  • آمیخته
  • حمایت
  • خدمات مشتری
  • مورد استفاده
  • دسترسی
  • ضمانت نامه‌ها
  • جایگاه
  • لیست
  • تخفیف‌ها
  • اعتبار
  • روش های پرداخت
  • عناصر رایگان و ارزش افزوده‌ها
  • کانال های تجاری
  • حمایت از فروش
  • تعداد کانالها
  • کانالهای بخشی بندی شده
  • ارتباطات بازاریابی
  • ترویج شخصی
  • ترویج فروش
  • روابط عمومی
  • برندینگ
  • بازاریابی مستقیم
  • کارشناسان فروش
  • کارشناسان ارتباط با مشتریان
  • استخدام
  • فرهنگ
  • آموزش و مهارتها
  • پاداش
  • نوع تمرکز بر مشتریان
  • هدایت کسب و کار
  • پشتیبانی از فناوری اطلاعات
  • خصوصیات طرح
  • تحقیق و توسعه
  • تجربه تماس کارکنان فروش
  • بسته بندی محصول
  • تجربه آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا